Tarih: 20.01.2014 21:19

Hastanenin Kapısına Kar Doldu

Facebook Twitter Linked-in

Hastanenin Kapısı

Hastanenin kapısına kar doldu

Gafil düştüm yüreğime dert oldu

Anam hastaneye bende yatmazdım

Hastanenin köşeleri yurt oldu

**

Açma pencereyi değmesin yeller

Bugün efkârlıyım bilmesin eller

Köyüme varınca verem mi derler

Ölüm ver Allahım, ayrılık verme.

**

Cebimde kalmadı artık metelik

Sorma anam sorma ciğerim delik

Ağzımdan geliyor kan bölük bölük

Ölüm ver Allahım ayrılık verme

**

Ağaçlar gazeli yere serdiler

Sıladan haberi eller verdiler

Tabipler derdime eyvah dediler

Ölüm ver Allahım ayrılık verme

**

Muhannet kapısına hiç varmadım

Ben bu dünyadan da murad almadım

Dağlandı yüreğim, tükendi ömrüm

Ölüm ver Allahım ayrılık verme

**

Merdivenden çıktım yan basa basa

Ciğerim kurudu kan kusa kusa

Biliyorum anam ömrüm çok kısa

Ölüm ver Allahım ayrılık verme

**

Ölmeden kuzularımı göreyim

Anasız yavrularımı öpeyim

Dalsız bir ağacım, beni neyleyim

Ölüm ver Allahım ayrılık verme.

**

Başören´in yamacına dayandım

Eller güler iken, ben yandım durdum

Dağlardan çok dertler ile sınandım

Ölüm ver Allahım ayrılık verme

**

Çayırın düzünde kuşlar ötüşür

Cümle alem ocağında gülüşür

Sılama varmadan ecel yetişir

Ölüm ver Allahım, ayrılık verme

**

Sivas´tan yurduma haber ilettim

Gelemezsem beni beklemen diye

Kalmadı takatim, kurudu bağrım

Ölüm ver Allahım, ayrılık verme.

**

Hayın dünya sana meyli neyleyim

Ben de destanımı bir bir söyleyim

Bırakmadın bende murat alayım

Ölüm ver Allahım ayrılık verme

**

Komşular gelin halim dinleyin

Ağrıyıp incinmedim söyleyim

Kadir Mevlam buyruğu neyleyim

Ölüm ver Allahım ayrılık verme

**

Mezarım üstünde yayılan koyun

Gelin komşularım elbisem yuyun

Uşahlar gelmeden mezara koyun

Ölüm ver Allahım ayrılık verme

 

HASTANENİN KAPISI

Türküler bu milletin hasret nidalarıdır adeta. Türkülerle söyleşilir, türkülerle ağlanır. Ana sütü gibi tertemiz demiş ya şair, işte öyle? Ayrılığa, acıya, hasrete, sevdaya dair türküler? Zaten temelden, yangın yeri yüreğiyle özdeş yaşayan Sivas, türkülerin engin kollarında dillendirir ahu zarını?

 Bazen de tutuk bir seyre kabildir türküler. Dağa söylenir, yara söylenir, anaya söylenir vatana söylenir. Ama hepsinin de içinde, ana sütü gibi tertemiz duygular yüklüdür. Bazen yârdir türküler, bazen ana, bazen de atadır türküler. Derde düşen türkülerle söyleşir. Gurbete düşen türkülerin hasret telgraflarını gönderir, sılanın miski amber kollarına

Ama vazgeçmez Anadolu insanı, türküleri yaren edinmeden. Sukut vakitlerinde yanan çerağlar gibi, mısraların deli esrik seyrinden soyarak yılları, bir bir destanlaştırır ağıtları?

Ağıtta bir gelenektir Sivas´ta? Göz perisinin saraylarından araklanana gözyaşları, bir bilinmez derdi anımsatırcasına söyletir âdemoğlunu. Ama âdemoğlu arsızdır aslında. Ağıdın hemen yanı başında gülmeyi de konuk eder sebepsiz. Ağıt ve mutluluk iki yan heybede bir tılsım şerbeti endamında seyri alem eder adeta?.

Türkülerin ana damarını, yakılan ağıtlar şekillendirir. Acıya her dem namzet Sivas insanı, ağıtları isimsiz bir deryaya atarlar adeta. Ama ağıttır işte. İçi yananın ve dahi yanmaya tutuşanın, bir telli turna ile kaybedilenin ardına gönderdiği hicran namesi gibi bir işlev görür ağıtlar.

Hani hasret, hani ayrılık, hani gurbet? Hele gurbet, ayrılığın en acısıdır türkü ve ağıtlarda. Ölümden zor bir anlamı çağrıştırır adeta. ?Ölüm Allahın emri ya şu ayrılık olmasa?bir atasözü işlevi görerek türküleri destanlaştırır.

Ama neden hazırdır da aslında insanoğlu ağıtlara. Neden her daim hüzne gebedir? Neden hüzün bir canan gibi yanındadır? Hiçbir psikolog hala bu anlamlı derinliğe nüfuz edememiştir. Ama ağıttır bu derinlik işte? Hasrettir, türküdür özleyiştir? İçeriye doğru inen mahzen merdivenleri gibi sıra sıra gama, kedere dairdir her şey? Herşey bir anı sonsuza kadar uzatan türkülerin içine dalana kadardır.

**

Bir Anadolu kadınının sessiz sessiz ağıdındaki masumiyetini ne ifade edebilir? Hangi şair bu ağıt kadar samimi dizeler yazabilir? Hangi ressam bu ağıdı resmedebilir. Akşamın alacasında, gönle düşen bir çise gibi, gözyaşlarını akıtan bir yaşlı kadının, yemenisinin ucuyla gözyaşlarını sessiz sessiz silmesini, hangi kalem anlatabilir sahi? Hangi yazar romanında bu şekli tasvir edebilir? Hangi tiyatroda, gözyaşlarından örülü gerçek bir sahne oynanabilir?

Şu mısralara bakar mısınız?

?Ağaçlar gazeli yere serdiler

Sıladan haberi eller verdiler

Tabipler derdime eyvah dediler

Ölüm ver Allahım ayrılık verme?

Bir Sivas anasının, titrek mırıltısında, onun nazenin esrik bakışında ne destanlar gizlidir. O destanı okuyamamadır bütün sorun. Bütün sorun gönlün girdap saraylarında, o masum nidaları dinleyememektir. Bir çınar gibi, dizi dizi dizilen can anaların, yüreğe gönderdiği tılsımlar, cananın ömrü ile özdeşçesine kara toprağa namzettir.

 Ağıtlarda bunu tamamlayan en önemli ayaktır. Ağıtlar da Anadolu insanının iç yangınlığını dile getirir. Bu iç yangınlığın nidasıyla söylenen nice ağıt, kültürümüzü tamamlar ve gelecek kuşaklara güzellikler bırakır. Ölüme yakınlık işte. Yavrulara hasret olmayı gerektirecek bir duruma doğru ilerleyen zamanlarda, hangi yürek çığlığını göndermez arşı alaya. İşte bir çığlık daha iniyor yüreğin girdap saraylarından:

 ?Ölmeden kuzularımı göreyim

Anasız yavrularımı öpeyim

Dalsız bir ağacım, beni neyleyim

Ölüm ver Allahım ayrılık verme.?

 Hâsılı kelam varalım bu ağıtlı hikâyenin aslına sevgili okurlar. Hastanenin Kapısı ağıdı birçok yerde söylenmesine rağmen, asıl doğduğu topraklar Sivas´ın Altınyayla İlçesinin Başören Köyü´dür.

 Ağıdı dillendiren ise, Arife Erdoğan. Genç yaşında amansız bir hastalığa duçar olan Arife Erdoğan, Sivas´taki hastanede bir müddet yatar.

Hastalığının iyileşmeyeceğini sezmiş olacak ki, bu duygularını şiirle ifade eder. Yalnız okuma yazma bilmeyen Arife Erdoğan, bu dörtlükleri bir hemşireye yazdırır. Ezberi de kuvvetli olan Arife Hanım, hastane çıkışı yanına gelenlere bu deyişleri okur. Hatta kendisi ile orada yatanlardan bir kısmı da, bu şiirlerin bazı bölümlerini yazarlar bir deftere.

Eşi Ali Erdoğan´dan da bazı bölümleri merak dürtüsü ile teyit ettirdiğimizi söylemek isterim. Darı bekaya irtihal etmeden nice önce, konuştuğumuz nice hoş zamanlarda, bu hikâye ile samimi nice şeyi de öğrendiğimi itiraf etmeliyim.

  Ali Erdoğan´dan duyduklarımı hem hafızama, hem de küçük bir deftere kaydettim. Yıllardır yazmayı ve bu incelikli hikâyeyi okurlarla paylaşmayı murat ediyordum. Demek ki vakti zamanı dolmuş da,Altınyayla´nın Başören Köyü´nden sızmış olan bu mısralar, insanlarının yüreklerine doğru seyri suluk etmiş?

 Bu destanın epeyce olduğunu şahsen bilmemize rağmen, çoğu bölümlerine ulaşamadık. Ulaştığımız bölümlerin bir kısmı burada mevcut. Diğer bölümleri de, zamanla okurlarla paylaşmayı murat ediyoruz.

 Okuma yazma dahi bilmeyen bir Anadolu kadınının, irfan ruhundan süzülen bu mısraların, ne kadar samimi olduğunu anlatmaya hacet yok sanırım. Zamanın şartlarında, derdine derman bulamayan bir ananın, veda sukutu adeta...

Adım adım bu dünyadan göçmeye hazırlanan bir insanın, haleti ruhiyesini de açıklamaya yeter sanırım. Ama metaneti elden bırakmayan bir ruh dinamizmi.

Bu türküleşen ağıtta, nice de ahlar gizlidir belki de. İçinde biriktirdiği acıların dillendirilmesinin de ötesinde, evlatlarından ayrılacağı hissi, iyice içerisine yerleşen Arife Hanım´ın, Allaha masumane yakarışı da çok önemli. Zerre ayrılığı istemeyen bir ruh hali. Ayrılığın ölümden daha acı olduğunu dillendiren bir duruş?Ama mukadderata da boyun eğme inancı ve sadakati?

Anadolu´nun uzak yalnız bir köyünde, okuma yazma bile bilmeyen birisinin yüreğinden sızan bu mısralar, bizim insanımızın içinin ne kadar da zengin olduğunun bir nişanesi adeta.

Paranın, pulun, şanın şöhretin anlayamayacağı bu mısralar, bizi yeniden yürek ülkesine davet etmekte?

 Uzunca bir bölümünü burada sizlere ilk defa sunmaya çalıştık. Ola ki diğer bölümlerini de duyan bilenler çıkar da, kültür hayatımıza bir katkı sunarlar?

                                                              Osman ÇELİK

 




Orjinal Habere Git
— HABER SONU —