HAVSA SEMPOZYUMU!

HAVSA SEMPOZYUMU!

SPHM HABER

26-27 Mayıs tarihlerin de Trakya Üniversitesi (TÜ), Havsa Kaymakamlığı ve Havsa Belediyesi ortaklığında gerçekleştirilen "Her Yönüyle Havsa Sempozyumu’nda’’ CHP Edirne Milletvekili Okan Gaytancıoğlu "Üniversiteler bulundukları ilçeye, kente, ülkeye ve hatta dünyaya ışık saçarlar. Bilimi tartışırlar. Tarihe ışık saçarlar, gelecek nesillere örnek olurlar." diye konuştu. Havsa Belediye Başkanı Aydın Balkan, ilçenin gelişimine destek sağlayacak çalışmalar yapma gayretinde olduklarını dile getirdi. TÜ Rektörü Prof. Dr. Erhan Tabakoğlu ise üniversitenin sadece Edirne'ye değil bölgeye katkı sunduğunu belirtti.

Havsa Kaymakamı Reşit Özer Özdemir, ilim ve bilimin öncülüğünde bir gelişim yaşamak istediğimizi ve bizim buraya talip olduğumuzu belirtmek isterim."Araştırmacı-Yazar Uzman Sinan DOĞAN, Osmanlı Devleti’nin Rumeli’de Memâlik’i Mahrusa uygulamaları Ve Havsa’nın Sosyo Ekonomisine Etkisi’’ adlı tebliğ sunumunda; Osmanlı Devleti, bütün tebaasını kucaklayıcı ve bütünleştirici idari ve ulaşım politikalar sonucunda, Balkanlar kalkınmış, Havsa önemli yerleşim merkezi haline geldiğini söyledi. Konuşmasına devam etti:

Devletler dünya görüşünü, yönetim anlayışını, devlet-halk ilişkilerini, benimsediği ve kullandığı kelimelerde gizlidir. Mahrusa, devletin felsefesini dünya görüşünü ve yönetim anlayışını ihtiva etmektedir. Mahrusa uygulamaları, Bütün tebanın can, mal ırzlarını, eşkıyadan haramiden korumak, akçenin ayarını korumak, iktisadi hayatı düzenlemek şeklinde kucaklayıcı ve bütünleştirici idari politikaları üretip, uygulamak şeklinde düşünülebilir. Osmanlı coğrafyasında sağlanan siyasi birliği, iktisadi mekân birliğe dönüştürmektir.

Balkan coğrafyası; Adriyatik, Ege, Akdeniz ve Karadeniz ile çevrilidir. İstanbul merkezli Batı iktisadi havzasını oluşturmak için, imar, ulaşım ve idari politikaları ile deniz ticaretini, kara ticareti ile birlikte yürütülmüştür. İstanbul’dan Tuna ve Adriyatik kıyılarına uzanan ulaşım sistem geliştirilmiştir. Ticaret güzergâh kavşağında yer alan yerleşim birimlerinde, külliyeler ve bağlantı köprüler inşa edilmiştir. Önemli köprü başlarında, dağ yol geçitlerinde, tehlikeli yerlerde, tenha bucaklarda, nehir dar boğazlarda sistemli bir şekilde köyler kurulmuştur.

Büyük çekmece, Lüleburgaz, Havsa, Edirne külliyelerini ve köprüler ağını, bu bağlamda değerlendirilmesi gerekmektedir. İstanbul merkezli Batı ticaretini geliştirecek ve bölgenin merkez niteliğini taşıyabilecek düzeye ulaşması için Rumeli'de anayollar ile bunlara bağlı tali yollar yapılmıştır. Rumeli’deki mahalli tüccarlar, yerel ve uluslar arası ticarette önemli aktör haline gelmişlerdir.

Bursa-İstanbul-Edirne üzerinden Doğu’nun değerli emtiası, Balkanlara, Tuna’nın kuzeyine ulaştırılmıştır. Balkanlarda Osmanlı ulaşımını, Roma’dan sonra yol sistemini en iyi çözümleyen sistem olarak nitelendirilmiştir. İstanbul-Adriyatik–Karadeniz arasında iktisadi mekân birliği sağlanmış, Balkanlarda iktisadi hayat, çok daha seri ve etkin bir biçimde işlemeye başlamıştı. Ticaretin, üretimin de yapıldığı bu mekânlar, şehirleşmenin çekirdeğini oluşturmuştur. Edirne, Selanik, Saraybosna, Üsküp ve Sofya gibi bölgesel çekim merkezleri ortaya çıkmıştır. Balkanlar ticaretin merkezine yükselmesi, Mezopotamya, Kuzey Afrika ve Anadolu’nun, Balkanlarda birleşmiş. İstanbul, tarihinde dünya ticaretin merkezi konumuna yükselmiştir. İskenderiye’den başlayıp Venedik’te son bulan deniz ulaşımına alternatif kara ulaşımı gerçekleşmiştir.

Tebaanın kucaklayıcı ve bütünleştiriciye yönelik İstanbul merkezli Batı ulaşım politikaların sonucunda, Karadeniz-Ege-Akdeniz-Adriyatik arasında iktisadi mekân birliği gerçekleşmiştir. Balkanlarda, iktisadi ve sosyal kalkınma gerçekleşmiştir. Rümeli bölgesi, iktisadi hayatın merkezi konumuna yükselmiştir Bu mekân birliğinin merkezi ticaret konumuna yükselen şehirlerden biri olarak Edirne/Hafsa’dır.



Anahtar Kelimeler: HAVSA SEMPOZYUMU!