SİVAS´IN ÇAĞIN GERİSİNDE KALAN ?İKİLİ YOL SİSTEMİ!?
Sivas-Kayseri/Malatya Yolunda (İmaret Köyü civarı) İkili Yol Sistemi kaynaklı çarpık bir görüntü.
Sivas´a yaklaşık 6 yıl önce geldim ve yaşamım bu şehirde devam ettirmekteyim. Geldiğimden beri şehir ile ilgili ilk gözüme çarpantemel problemlerden birisi il merkezinde iki (gidiş-gelişli) yol yapısıdır (ve bir bu kadar önemli aracıma park yeri bulamamak!...). Kendimi adete bir kasaba veya gelişmemiş bir ülkede hissetim!...
Yakın zaman içinde bir yerel gazetede Sivas Belediyesinin kurumsal web sayfasında ?Belediyemizin hangi hizmetlere öncelik vermesini istersiniz?? anket sorusu (n= 7,400 kişi) ve cevapları görmek bu yazıyı yazmamı ayrıcatetikledi! Alınan cevaplar şöyle: 1- Yeni Bulvar, 2- Alt-Üst Geçit, 3- Kavşak Düzenleme, 4- Cadde Düzenleme, 5- Kapalı-Açık Otoparklar.
Ben bunlara iki tane daha ekliyorum: En az 3´lü gidiş ve/veya gelişli yollar; Tramvay sistemi!
Bu yazı, yaklaşık 40 kadar ülke görmüş (Çin´den Kanada´ya, Norveç´ten Birleşik Arap Emirlikleri´ne kadar) ve birkaçında uzun süreli yaşamış, iyi eğitimli birinin kaleminden çıktığı bilgisini öncelikle paylaşmak isterim!?Gördüğüm özellikle gelişmiş ülkelerde (istisnalar hariç!) ülkelerde şehir merkezi içi ve yakınlarındaki yollar üçlüdür (gidiş-gelişli veya yer yer ana bulvarlarda tek yön olarak!)!
İkili yol sisteminde, örneğin,yolda aracınız ile gider iken, sağ şeritteki araç durduğu zaman, araç hızınızı kesmeden ilerleyebilmeniz için, sol şeride geçmeniz gerekiyor!... Çoğunlukla sol şerittekiler hızlı sürdükleri için, o şeride geçemeyebiliyorsunuz!... Doğal olarak yavaşlıyorsunuz!Dura-kalka ilerliyorsunuz! Bu ise trafik kazası riski bir kenara, enerjinizi alıp, götürüyor!... Sürekli kendinizi ?tetikte? hissediyorsunuz! Yaşam kalitenizi düşürüyor!...
Şayet, ?herkesin amacına? göre, yavaş gidenler en sağda, orta hız gidenler ortada, ?hızlı!? gidenler en solda olacak şekilde yollar tasarlanır ise, , trafikte işler büyük ölçüde sorunsuz veya en az sorunla ?akıp gidecektir!??
Aksi halde, mevcut yollardan dolayı oluşan stres ve kargaşa tam anlamı ile kaygı,acı, hayal kırıklığı, en önemlisi (ölüm) korkugibi olumsuz duygular yaşatmaya devam edecektir!...
Yukarıdaki manzaraya rağmen, yeni yapılan yol güzergahlarında hala mevcut ikili yol sisteminin devam ettirilmesine bir anlam verebilmek mümkün değil!?
Gelecek 25-50´li yılları dadüşünerek, ilgili tüm yetkililerin popülist (dar oy hesaplı) politikalarınıbir kenara bırakıp, daha fazla rasyonel, kamu-yararı güden,yaşam kalitesini artırma öncelikli uzun (en az?üçlü yol? gibi) hedeflere yönelmeleri gerektiği kanaatindeyim!...
Özetle, uzun hedefli kentsel plan, projeler şart!
***